Retarder

Ville Vessla har fått kritik för att han enbart har använt wikipedia som källa för kunskapsfrämjandet. Nu går Ville Vessla till botten med den kritiken, och går istället till en primär källa. I detta kunskapsfrämjande blir det Scanias tillsatsbroms retardern som uppmärksammas.
Mycket nöje.



Scanias hydrauliska retarder är en tillsatsbroms som verkar direkt på drivaxeln.
 

Över hälften av alla Scanialastbilar som säljs i Europa utrustas med detta tillval.
Scania Retarder är mekaniskt integrerad med växellådan och interagerar elektroniskt med andra styrsystem i fordonet. Den senaste versionen drar nytta av CAN-buss-tekniken som används i det nya lastbilsprogrammet.
Retarderns kapacitet anpassas exakt till motorns kylkapacitet och kylningen kan optimeras med den elektriska kylfläkt som finns som tillval. Avgasbromsen är integrerad med retardern och används för att optimera bromseffekten. På lastbilar med Scania Opticruise används nedväxlingar som ett sätt att öka kyleffekten.

Retardern är en del av bromsfördelningssystemet som kombinerar samtliga bromssystem för att alltid ge föraren omedelbar och förutsägbar bromseffekt vid nertryckning av bromspedalen.

Källa: http://www.scania.se/trucks/prtserien/vaxellador/scaniaretarder/


Kommentarer
Postat av: Anonym

du ville, du kommer alltid med ideér du hehe. jadu voine vonie och dig bor man med.. hehe .... ;)

2009-04-21 @ 00:40:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0